torsdag 9 januari 2014

Konstprojektet

Inspirerade av Miroutställningen startar nu ett konstprojekt i ateljén.  Projektet kommer att beröra alla de barn som brukar vara i ateljen men på olika sätt.
Idag börjar stjärnklubben med att spela ett spel. Vi tittar på konstverk och porträtt av konstnärerna. Under tiden berättar jag små anekdoter om bilderna och berättar lite om hur vi skulle kunna jobba med bilderna senare.  Även barnen kommer med idéer.
Därefter gäller det för barnen att para ihop rätt konstnär med rätt tavla. Barnen ser likheter i penseldrag, mönster och teman i bilderna och med lite diskussioner och samarbete går det galant!
Sedan ritar barnen egna porträtt med detaljer som visar dem själv och saker de tycker om.
Härliga personliga bilder.
 
konstverksspel
porträttverkstad
"Jag älskar att leka ute när det är sommar och sol"
"jag gillar att rida på min häst. solen är en hästsol"
"jag klär ut mig till en superhjälte"
"jag leker med mina turles"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar